Ολα όσα θέλετε να μάθετε για το υγραέριο στο αυτοκίνητο!
Την πιο οικονομική λύση για το ντεπόζιτο του αυτοκινήτου σας προσφέρει αυτή τη στιγμή το αναδυόμενο στην αγορά καύσιμο, που λέγεται υγραέριο.
Ολο και περισσότεροι το επιλέγουν, ώστε να αποδεσμευτούν από τη βενζίνη που κοστίζει πια πανάκριβα, αλλά λίγοι ξέρουν τι είναι πραγματικά το υγραέριο και πώς τοποθετείται το σύστημα στο αυτοκίνητο για να το υποδεχτεί. Επιπλέον, υπάρχει ακόμη αρκετός κόσμος που πιστεύει πως το υγραέριο δεν είναι ασφαλές και γι' αυτό το λόγο φοβάται να το εγκαταστήσει στο αμάξι.
Τι είναι το υγραέριο;
Το υγραέριο με τον γενικό όρο LPG σημαίνει Υγροποιημένο Αέριο Πετρελαίου. Το υγραέριο αποτελείται από μίγμα αερίων υδρογονανθράκων προπανίου και βουτανίου σε διαφορετικές αναλογίες μεταξύ τους, είναι άχρωμο, άοσμο και βαρύτερο από τον αέρα. Σε κανονικές συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης το υγραέριο γίνεται αέριο.
Το υγραέριο αποκτάται: από την εξόρυξη του φυσικού αερίου, κατά την εξόρυξη του αερίου του αργού πετρελαίου της πετρελαιοπηγής, κατά την πυρόλυση των βαριών στοιχείων του αργού πετρελαίου, από την διαδικασία διύλισης του αργού πετρελαίου. Ουσιαστικά το LPG είναι ένα μίγμα προπανίου και βουτανίου το οποίο είτε προέρχεται από το αργό πετρέλαιο, είτε προέρχεται από την ξήρανση του φυσικού αερίου.
Επιπρόσθετα θα πρέπει να επισυμάνουμε ότι το υγραέριο είναι πιο φιλικό στο περιβάλλον σε σχέση με την βενζίνη, ενώ κατά την καύση του δεν παράγεται καπνός.
Πώς τοποθετείται σε ένα αυτοκίνητο;
Η εκ των υστέρων εγκατάσταση ενός συστήματος αέριου καυσίμου σημαίνει τη δημιουργία ενός δεύτερου συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου στο αυτοκίνητο. Με άλλα λόγια, στο αυτοκίνητο γίνονται ορισμένες μετατροπές με σκοπό την βέλτιστη και ασφαλή λειτουργία του κινητήρα με αέριο καύσιμο. Τα εξαρτήματα, οι σωλήνωσεις, οι σύνδεσμοι θα πρέπει να πληρούν τις απαιτούμενες προδιαγραφές και αφετέρου να εγκαθίστανται από έμπειρους τεχνίτες.
Τα τμήματα στα οποία γίνονται εργασίες για την εγκατάσταση ενός συστήματος αέριου καυσίμου είναι ο χώρος του κινητήρα, ο χώρος αποσκεύων και η καμπίνα επιβατών.
Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει ο τεχνίτης;
Ίσως τον σημαντικότερο ρόλο, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το 95% των προβλημάτων που μπορεί να παρουσιάσει ένας κινητήρας κατά την λειτουργία του με υγραέριο οφείλονται σε λάθη εγκατάστασης και πολύ λιγότερο σε ποιοτικά προβλήματα των συστημάτων. Ο εγκαταστάτης θα πρέπει να είναι έμπειρος και πιστοποιημένος από το κράτος να του επιτρέπεται η εγκατάσταση και συντήρηση συστημάτων αέριων καυσίμων.
Είναι επικίνδυνο;
Εξ αιτίας της καταστροφικής φύσης των εκρήξεων του LPG, το υγραέριο ταξινομείται σαν ένα επικίνδυνο προϊόν. Στην πραγματικότητα θεωρείται ασφαλές στην χρήση του και τα εξαρτήματα του φέρουν όλα τα μέτρα πρόληψης και ασφάλειας που ορίζονται από τις αντίστοιχες Ευρωπαϊκές Οδηγίες.
Επιπλέον, διεθνείς οργανισμοί έχουν διενεργήσει εκτεταμένους ελέγχους, όπως προσομοίωση σύγκρουσης (crash test), ανάφλεξη και φωτιά σε αυτοκίνητο, με σκοπό την απόδειξη και βελτίωση της ασφάλειας στην χρήση του υγραερίου στο αυτοκίνητο.
Στο σημείο αυτό δεν θα είναι υπερβολή αν πούμε ότι είναι πιο εύκολο να δημιουργηθεί φωτιά σε ένα αυτοκίνητο λόγω διαρροής βενζίνης παρά λόγω διαρροής υγραερίου.
Πόσα κερδίζει αυτός που θα βάλει υγραέριο και υπό ποιες προϋποθέσεις;
Στην πράξη, η κατανάλωση υγραερίου παλαιότερα ήταν περίπου 20% υψηλότερη από την κατανάλωση βενζίνης, για το ίδιο όχημα στο οποίο εφαρμόζονται τα ίδια χαρακτηριστικά οδήγησης.
Σήμερα, στα αυτοκίνητα τα οποία έχουν πλήρως ηλεκτρονικό ψεκασμό και προηγμένα συστήματα ελέγχου τροφοδοσίας καυσίμου, αυτό περιορίστηκε σημαντικά. Μία καλή ρύθμιση και χρήση του συστήματος, μπορεί να ρίξει το ποσοστό αυξημένης κατανάλωσης υγραερίου χαμηλότερα από 10%.
Tο όφελος για τον ιδιοκτήτη Ι.Χ. που χρησιμοποιεί ως καύσιμο το υγραέριο, συγκριτικά με τη βενζίνη, αγγίζει το 40%-50%. Για παράδειγμα, αν ένα μοντέλο χρειάζεται 8 λίτρα αμόλυβδης/100 χλμ. με κόστος 1,65 ευρώ/λίτρο, στα 100 χλμ. απαιτεί 13,22?. Το ίδιο μοντέλο, κάνοντας χρήση υγραερίου απαιτεί 9 λτ./100 χλμ., αλλά με κόστος 0,99 ευρώ/λίτρο το συνολικό κόστος είναι 8,91 ευρώ. Σε ετήσια βάση, όταν ένας οδηγός κατά μέσο όρο διανύει με το αυτοκίνητο του 20.000 χλμ. ξοδεύει για βενζίνη 2.970 ευρώ, υπολογίζεται ότι με το υγραέριο θα θέλει περίπου 1.960 ευρώ (διαφορά 1.010 ευρώ).
Υπάρχει περίπτωση να μην κερδίσει τόσα στο μέλλον;
Διαρκώς αναπλάθεται ο μύθος ότι το υγραέριο θα εξισωθεί με την τιμή της βενζίνης και ότι μέχρι το 2018 θα έχει κλειδωμένη διαφορά τιμής.
Ας βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά: Εως το 2018 υπάρχει οδηγία για 40% διαφορά τιμής των αέριων καυσίμων σε σχέση με την αντίστοιχη τιμή πετρελαίου και αυτό ισχύει μόνο για την Γερμανική αγορά. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι το υγραέριο δεν έχει κόστος παραγωγής αντίστοιχο με αυτό του πετρελαίου και της βενζίνης.
Ας μην ξεχνάμε ότι προέρχεται από την διύλιση του αργού πετρελαίου ή την πυρόλυση των βαρέων στοιχείων ή τέλος από την ξήρανση του φυσικού αερίου, δηλαδή από εργασίες που ούτως ή άλλος διενεργούμε για να παράγουμε το πετρέλαιο, την βενζίνη, το φυσικό αέριο (μεθάνιο).
Η αύξηση που δημιουργήθηκε τις προηγούμενες μέρες (Οκτώβριος 2012) προκλήθηκε από την αλλαγή του υπολογισμού του ΕΦΚ (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης), δηλαδή αντί του αρχικού υπολογισμού που ήταν με υπολογισμό βάρους (ανά μετρικό τόνο), σήμερα υπολογίζεται με υπολογισμό κατ όγκο (σε λίτρα).
Θεωρείτε λοιπόν απίθανο να αυξηθεί παραπάνω από την τιμή που έχει σήμερα, και αν αυτό πραγματοποιηθεί, θα υπάρχει αντίστοιχη αύξηση σε όλα τα υπόλοιπα καύσιμα.
Πόσο κοστίζει η τοποθέτηση;
Το κόστος ποικίλλει. Σε γενικές γραμμές, κυμαίνεται από 700 έως και 2.000 ευρώ. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι η τιμή εξαρτάται από την παλαιότητα του κινητήρα, τον τύπο του (αριθμός κυλίνδρων, τεχνολογία μοτέρ) και τον κυβισμό του.
Ποια άλλα σημεία πρέπει να προσέξουμε που τα ξέρουν μόνο οι ειδικοί;
Την ανάγκη για αντικατάσταση του τύπου των μπουζί που χρησιμοποιεί ο κινητήρας μας με αντίστοιχου τύπου μπουζί (πλατίνα – Ιρίδιο) που χρησιμοποιούνται σε κινητήρες που χρησιμοποιούν υγραέριο ή φυσικό αέριο.
Όταν η βενζίνη εισέρχεται στον θάλαμο καύσης, δημιουργείται μία ψύξη από την εξάτμιση του καυσίμου. Αυτή ψύχει τα μπουζί και τα άλλα εξαρτήματα και ονομάζεται “ψύξη πλήρωσης”. Επειδή το LPG δεν είναι υγρό, καίγεται ξηρό, στεγνό, οπότε δεν υπάρχει το φαινόμενο “ψύξης πλήρωσης”. Για το λόγο αυτό, είναι απαραίτητη η χρήση πρόσθετου (valvecare) για την καύση που σκοπό έχει την προστασία των βαλβίδων του κινητήρα και των εδρών τους.
Ο εγκαταστάτης. που το μετέτρεψε σε υγραεριοκίνητο μετά την τοποθέτηση του συστήματος πρέπει να κάνει μια υπεύθυνη δήλωση ότι η εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος.
Το αυτοκίνητο συνοδευόμενο από αυτή τη δήλωση περνά από ΚΤΕΟ για έλεγχο. Το τρίτο βήμα μετά το ΚΤΕΟ αφορά την έκδοση νέας άδειας του αυτοκινήτου στη διεύθυνση Μεταφορών της Νομαρχίας στην οποία έχει ταξινομηθεί, ώστε να συμπληρωθεί στην άδεια ότι το αυτοκίνητο είναι υγραεριοκίνητο.
Τα υγραεριοκίνητα περνούν από έλεγχο όπως τα υπόλοιπα αυτοκίνητα βενζίνης κ.ά. Η διαφορά είναι ότι όταν πηγαίνετε για έλεγχο σε ΚΤΕΟ πρέπει να προσκομίζεται μια υπεύθυνη δήλωση, με την οποία πιστοποιείται ο έλεγχος της εγκατάστασης του συστήματος υγραερίου και να διαπιστώνεται η άριστη κατάσταση. Η υπεύθυνη δήλωση πρέπει να έχει ημερομηνία έως και 7 ημερών ώστε να γίνει δεκτή από το ΚΤΕΟ.
Μάθετε περισσότερες πληροφορίες για το υγραέριο, αλλά και άλλες εργασίες βελτίωσης του αυτοκινήτου σας στο 22210-78448 (Διασταύρωση Χαλκίδας - Δροσιάς).