ΓΕΩΡΓΑΤΖΗΣ: Η παραλιακή χάραξη υπερτερεί σημαντικά της μεσογειακής στο δρόμο Χαλκίδας- Ιστιαίας
* Γράφει ο Γιώργος Γεωργατζής, πολιτικός μηχανικός, τέως διευθυντής ΥΠΕΧΩΔΕ- τέως Διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών Εύβοιας
Με αφορμή το ρεπορτάζ στην εφημερίδα "Ευβοϊκή Γνώμη" για τον οδικό άξονα Χαλκίδας- Ιστιαίας και επειδή έχω ασχοληθεί εκτενώς με το θέμα, παραθέτω τον σχολιασμό του ώστε να έχουν όλοι οι Ευβοείς μία πληρέστερη ενημέρωση.
Α. Διαχρονικά έχω εκφράσει την άποψή μου, για σαφή υπεροχή της παραλιακής χάραξης ΨΑΧΝΑ-ΠΟΛΙΤΙΚΑ-ΛΙΜΝΗ-ΑΙΔΗΨΟΣ-ΙΣΤΙΑΙΑ, στηριζόμενος σε αντικειμενικά κριτήρια, όπως αυτά προκύπτουν από υφιστάμενες εγκεκριμένες μελέτες, σε χρόνο ουδέτερο και ανύποπτο.
Β. Τελικά, φαίνεται ότι ο κύβος ερρίφθη και λήφθηκε μία προαποφασισμένη απόφαση, για την επιλογή της μεσογειακής χάραξης ΨΑΧΝΑ-ΠΡΟΚΟΠΙ-ΣΤΡΟΦΥΛΙΑ-ΑΓ.ΑΝΝΑ-ΙΣΤΙΑΙΑ, αφού προηγουμένως συνειδητά απαξιώθηκε η παραλιακή χάραξη με ανερυθρίαστες ψευδολογίες και χονδροειδείς ανακρίβειες.
Γ. Ο ανορθολογισμός φαίνεται ότι επικρατεί, η τυφλότητα ανίκητη επιμένει και έχουμε νομοτελειακό αποτέλεσμα, το "ΩΔΥΝΕΝ ΟΡΟΣ ΚΑΙ ΕΤΕΚΕΝ ΜΥΝ". Πράγματι, τι άλλο παρά επιτομή του ανορθολογισμού και της εθελοτυφλίας είναι, όταν επιλέγεται η μεσογειακή χάραξη και όχι η παραλιακή, η οποία συγκριτικά υπερτερεί ξεκάθαρα στα εξής πραγματικά, καθοριστικά και εξόχως αναπτυξιακά χαρακτηριστικά:
- Έχει εγκεκριμένες τεχνικές μελέτες.
- Μειώνει το γεωμετρικό μήκος της όδευσης που συνδέει τα μεγάλα επαρχιακά κέντρα (ΛΙΜΝΗ-ΑΙΔΗΨΟΣ-ΙΣΤΙΑΙΑ) κατά 35 χιλιόμετρα και το ισοδύναμο κυκλοφοριακό μήκος κατά πολύ περισσότερο.
- Συντομεύει το χρόνο διαδρομής τουλάχιστον κατά 45 λεπτά.
- Ελαττώνει το κόστος κατασκευής τουλάχιστον κατά 100 εκ. ευρώ.
- Μειώνει σημαντικά το κόστος καυσίμων και τις εργατοώρες.
- Έχει ταχύτατη απόσβεση.
- Παρέχει άνεση και ασφάλεια και επιτυγχάνει πολύ υψηλότερο βαθμό εξυπηρέτησης γιατί οδεύει σε τεταμένη πεδινή χάραξη.
- Επηρεάζεται ελάχιστα από δυσμενείς καιρικές συνθήκες, συγκριτικά με τη μεσογειακή.
- Εξυπηρετεί απόλυτα, σε συνδυασμό και με τον [ήδη υπάρχοντα] άξονα ΛΙΜΝΗ-ΣΤΡΟΦΥΛΙΑ, όλους τους κατοίκους της Βορειοκεντρικής Εύβοιας.
- Τελευταίο και πολύ σημαντικό, μπορεί να αποτελέσει ελκυστική εναλλακτική όδευση για τον εθνικό άξονα ΑΘΗΝΩΝ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, μέσω της ζεύξης ΑΓΙΟΚΑΜΠΟΥ-ΓΛΥΦΑΣ, αφού συντομεύει το δρόμο κατά 80 χιλιόμετρα περίπου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη δυναμική ανάπτυξης.
Δ. Δεν έχει αρθρωθεί κάποια αντίστοιχη επιχειρηματολογία που να αντικρούει τα προαναφερθέντα και με αντικειμενικά κριτήρια να υποστηρίζει τη μεσογειακή
χάραξη. Το μόνο που έχω ακούσει είναι κραυγές και ψίθυρους και προσπάθεια
αποδόμησης της παραλιακής χάραξης (η λογική του "να ψοφήσει η κατσίκα του
γείτονα" σε πλήρη δράση).
Ε. Εν όψει όλων των παραπάνω, ποιος λογικός άνθρωπος μπορεί να αποδεχθεί την την παράλογη επιλογή; Θέλω να πιστεύω κανείς (συνειρμικά πάντως μου έρχεται στο μυαλό το βιβλίο του νομπελίστα συγγραφέα Ζοζέ Σαραμάγκου "Περί τυφλότητας" και κρατάω μία επιφύλαξη).
Με εντυπωσιάζει και με απογοητεύει ταυτόχρονα η επιμονή σε μία λύση η
οποία αναπαράγει επιλογή των αρχών του περασμένου αιώνα με άλλες ανάγκες σε άλλες εποχές. Ο τόπος δεν έχει ανάγκη από αναμάσημα απαρχαιωμένων
στερεοτύπων που έχουν προ πολλού εκπληρώσει τον προορισμό τους.
Στη σύγχρονη εποχή, εάν θέλουμε πράγματι να έχουμε αναπτυξιακή πορεία
και απελευθέρωση δημιουργικών δυνάμεων, πρέπει να οδηγηθούμε σε νέες
οδεύσεις που να ικανοποιούν τις συγκεκριμένες απαιτήσεις.
Η παραλιακή χάραξη είναι μία τέτοια όδευση, που σε συνδυασμό με τον άξονα
ΛΙΜΝΗΣ-ΣΤΡΟΦΥΛΙΑΣ, παρέχει τα εχέγγυα αναπτυξιακών εργαλείων για όλη τη Βορειοκεντρική Εύβοια.
Η μεσογειακή χάραξη, κινούμενη σε περιοχή ορεινή και δύσβατη και μακριά
από τα κύρια πληθυσμιακά κέντρα, δεν μπορεί να παίξει αυτόν τον κύριο ρόλο
και δεν μπορεί να αποτελέσει τη βάση για να εφαρμοσθεί οποιοδήποτε ευρύ
πρόγραμμα οικονομικής ανάπτυξης. Μπορεί όμως, με σημαντικές βελτιώσεις,
να παίξει συμπληρωματικό ρόλο.
Χρειάζονται σοβαρές τομές και θαρραλέες αποφάσεις χωρίς έξωθεν παρεμβάσεις και επιρροές, ώστε οι επιλογές να λειτουργήσουν ως μοχλοί
ανάπτυξης και όχι ως τροχοπέδη στασιμότητας.
Τελειώνω με την παράκληση οι αρμόδιοι φορείς και οι πολιτικοί μας εκπρόσωποι
να μην επιτρέψουν να γίνει ένα ολέθριο σφάλμα και μία συνειδητή άρνηση της
πραγματικότητας που θα αποβεί καταστροφική για τον τόπο. Ας μην επιτρέψουν να χαθεί μία πολύ σημαντική ευκαιρία .
Κύριοι, γρηγορείτε γιατί "οἱ καιροὶ οὐ μενετοί".