ΙΩΑΝΝΑ ΔΑΡΙΒΕΡΗ: Η σημασία του τουρισμού για τη Χαλκίδα
* Γράφει η Ιωάννα Δαριβέρη, δικηγόρος, υποψήφια δημοτική σύμβουλος Χαλκιδέων με το συνδυασμό του Χρήστου Παγώνη
Όπως όλοι γνωρίζετε είτε ως δέκτες, είτε ως επαγγελματίες και γνώστες του αντικειμένου είτε απλά ως παρατηρητές ο τουρισμός αποτελεί το μεγαλύτερο – μετά την ναυτιλία – εθνικό προϊόν.
Ο τουρισμός με τις κοσμογονικές διαστάσεις του ασκεί θετικές επιδράσεις στους τομείς της οικονομίας και της ζωής, επηρεάζοντας ακόμα και δύσκαμπτες κοινωνίες και οικονομίες, όπως η ελληνική. Είναι τόσο ισχυρός παράγων για την χώρα που δημιουργεί από μόνος του καινούργια προϊόντα. Για παράδειγμα, αναλόγως τα ιδιότυπα και ιδιόμορφα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής μετεξελίσσεται και σε εναλλακτικές μορφές έκφρασης, δημιουργώντας εκ νέου νέα υποπροϊόντα, όπως ιαματικός και ιατρικός τουρισμός, πολιτιστικός τουρισμός, εποχικός και παραδοσιακός τουρισμός κοκ.
Παρέχει ισχυρές ευκαιρίες και δυνατότητες στην κάθε περιοχή και στους πολίτες που θα ασχοληθούν σοβαρά με αυτόν. Δεν είναι προνόμιο των ολίγων αλλά δικαίωμα όλων των ανθρώπων. Ο τουρισμός ετοιμάζει μια κοινωνία χωρίς τείχη, ανοίγοντας νέους δρόμους και ο άνθρωπος αισθάνεται οικουμενικός. Ικανοποιεί την περιέργεια, τη χαρά, την αλλαγή και τη γοητεία του άγνωστου, στοιχεία που συγκινούσαν πάντοτε τον άνθρωπο. Ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες ανάπτυξης της οικονομίας και εισροής εσόδων πλέον και στο τόπο μας.
Το οξύμωρο, όμως, που συναντάει κανείς είναι ότι ενώ όλοι μας τονίζουμε τα οικονομικά και αναπτυξιακά οφέλη του τουρισμού πχ μέσω της κρουαζιέρας, του yachting, του πράσινου τουρισμού και του εποχικού πολιτιστικού τουρισμού, για το τόπο μας, τόσο στο 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο που διοργάνωσε ο Δήμος Χαλκιδέων αλλά και στην ερεύνα που πραγματοποίησε το Γαλλικό Πανεπιστήμιο του Palo με πρωτοβουλία του Επιμελητήριου Ευβοίας το βασικό πρόβλημα που διατυπώθηκε σχετικά με την τουριστική ανάπτυξη της Εύβοιας και κατ' επέκταση του Δήμου μας είναι η αδυναμία επικοινωνίας των φορέων για να διαμορφωθεί μια κοινή στρατηγική τουριστικής ανάπτυξης, η έλλειψη δομών φιλοξενίας (περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες) και η ελλιπής εξειδίκευση για τις ήδη παρεχόμενες ή νέες δυνητικές υπηρεσίες.
Προσωπικά πιστεύω στο τουρισμό. Πιστεύω ότι μπορεί να λειτουργήσει ουσιαστικά και συμπληρωματικά και οικονομικά στο νέο προφίλ που επιδιώκει ο Δήμος μας. Απαιτείται λοιπόν να διαμορφωθεί μια κοινή τοπική και περιφερειακή στρατηγική τουριστικής ανάπτυξης, με συμμετοχή και σύμπνοια όλων των εμπλεκόμενων φορέων (Περιφέρεια , Δήμος, Επιμελητήρια) αλλά και οι πολίτες που πιστεύουν στο τουρισμό και θέλουν να βοηθήσουν, καθώς μην ξεχνάμε ότι ο εθελοντισμός αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο αντιμετώπισης και επίλυσης σημαντικών θεμάτων.
Η Χαλκίδα έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια να αποτελεί πόλο έλξης τουριστών και εκδρομέων 365 ημέρες το χρόνο. Πρέπει να επενδύσουμε στον πολιτιστικό τουρισμό, καθώς έχουμε μια σημαντική ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά και οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν την ιστορία την παράδοση τα έθιμα του τόπου μας, αλλά και την πολιτιστική ταυτότητα του Δήμου μας μέσα από πολιτιστικές δραστηριότητες αναψυχής όπως επισκέψεις σε αξιοθέατα αλλά και πραγματοποιώντας πολιτιστικές θεματικές διαδρομές.
Επιπρόσθετη επένδυση στο Συνεδριακό Τουρισμό. Αφορά την οργάνωση συνεδρίων, συναντήσεων και εκθέσεων και μπορεί να συνδυαστεί ακόμα και με αθλητικά γεγονότα. Έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια δίνοντας μια εξωστρεφή οπτική για τον Δήμο Χαλκίδας. Αποτελεί μια μορφή τουρισμού όπου η ζήτηση του αυξάνεται τα τελευταία χρόνια.
Αθλητικός τουρισμός, ανήκει στις ειδικές μορφές τουρισμού, καθώς απευθύνεται σε ειδική κατηγορία τουριστών και αναφέρεται στην πραγματοποίηση και στην εμπειρία ενός ταξιδιού προκειμένου να συμμετέχει ενεργά ή να παρακολουθήσει δραστηριότητες που σχετίζονται με τον αθλητισμό.
Ο αθλητικός τουρισμός τουλάχιστον για τη Χαλκίδα αποτελούσε για πολλά χρόνια τον "κοιμώμενο γίγαντα" και πλέον σήμερα καλείται και διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο, στην ανάδειξη τους ως βασικού συντελεστή της τοπικής μας ανάπτυξης, κάνοντας και χρέη διαπαιδαγώγησης.
Και αν τα παραπάνω μπορεί να σας φαίνονται μεγάλα, ουτοπικά, ή μακρινά... Ας ξεκινήσουμε από κάπου. Από την σωστή πληροφορία των ήδη καταγεγραμμένων υπηρεσιών που παρέχουμε. Βασική μου πρόταση είναι η δημιουργία ενός περιπτέρου , όπου ο τουρίστας- εκδρομέας θα μπορεί να ενημερώνεται για όλες τις παρεχόμενες δυνατές υπηρεσίες και την πολιτιστική μας παράδοση, τα μνημεία που μπορεί να επισκεφτεί ή τα τρέχοντα θεάματα που πραγματοποιούνται στο τόπο μας. Θα μπορεί να λάβει πληροφορίες για τις Δημοτικές Ενότητες που μπορεί να επισκεφτεί, για τις ομορφιές των περιοχών αυτών, για τα πανηγύρια, τις Εκκλησίες, τα ταβερνάκια. Τα μέσα συγκοινωνίας που μπορεί να χρησιμοποιήσει, τις αποστάσεις , τις παραλίες που μπορεί να επισκεφτεί, τα μαγαζιά της πόλης μας, τα παραδοσιακά φαγητά, για να μην ξεχνάμε και το γαστρονομικό τουρισμό. Αντικαθιστούμε με λίγα λόγια το ρωτώντας πας την πόλη… με ένα περίπτερο ενημέρωσης που θα μπορεί να είναι και digital.
Ο τουρισμός είναι υπόθεση των πολλών και όχι των λίγων. Απαιτούνται συνέργειες από όλους τους φορείς για την υλοποίηση ενός στρατηγικού σχεδίου βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Πρέπει να αποκτήσουμε brand name. Είμαστε τουριστική πόλη. Άλλωστε τα σημαντικά έργα υποδομών και αναπλάσεων που δρομολογούνται στο Δήμο μας συνδέονται άμεσα με την τουριστική ανάπτυξη και την εισροή επισκεπτών καθώς να μην ξεχνάμε ότι η ικανοποίηση των τουριστών συνδέεται άμεσα με την ποιότητα ζωής των κατοίκων.